یک پژوهش جدید نشان می دهد جست وجو در اینترنت می تواند مغز سالمندان و افراد میانسال را تقویت کند. در چند سال اخیر، چندین پژوهش نشان داده است آن دسته از فعالیت های ذهنی که منجر به درگیری مغز شود (مثل حل کردن جدول کلمات متقاطع یا بازی های حافظه یی) می تواند باعث کاهش احتمال ابتلا به اختلالات شناختی در سنین پیری شود.
به موازات پیر شدن مغز، تغییرات ساختاری و عملکردی در آن رخ می دهد؛ تغییراتی مثل آتروفی و کاهش فعالیت سلول ها یا افزایش رسوب پلاک های آمیلوئیدی و ایجاد کلافه های پروتئین «تو» (tau) که هر دو اینها با بیماری آلزایمر مرتبط است. مجموعه این تغییرات می تواند فعالیت شناختی را تحت تاثیر قرار دهد.
اما فعال نگه داشتن مغز می تواند مانع این تغییرات شیمیایی شود و اکنون با توجه به نتیجه پژوهش جدید، وبگردی هم راه خوبی برای فعال نگه داشتن مغز محسوب می شود.پژوهش جدید به صورت کامل و همراه جزئیات در شماره آینده «مجله امریکایی روانپزشکی سالمندان» به چاپ خواهد رسید. این تحقیق روی ۲۴ شخص سالم بین سنین ۵۵ تا ۷۶ سال انجام شد، نیمی از آنها تجربه وبگردی داشتند در حالی که نیمی دیگر وبگرد نبودند.
پژوهشگران برای بررسی تغییرات جریان خون مغز این افراد حین وبگردی یا کتاب خواندن، از روشی به نام رزونانس مغناطیسی عملکردی یا fMRI استفاده کردند. رزونانس مغناطیسی عملکردی، شدت پاسخ سلول های مغزی را با اندازه گیری مقدار جریان خون آنها نشان می دهد.نخست از همه افراد خواسته شد کتاب بخوانند. فعالیت مغز همه افراد به خصوص در قسمت های گیجگاهی، آهیانه یی و پس سری مغز حین کتاب خواندن افزایش یافت. این قسمت های مغز، مسوول کنترل زبان، خواندن، حافظه و توانایی های دیداری هستند.در مرحله بعد از افراد خواسته شد در اینترنت جست وجو کنند. در این مرحله تحقیق، تفاوت هایی بین گروهی که فعالیت اینترنتی قبلی داشتند با گروهی که سابقه فعالیت اینترنتی قبلی نداشتند، دیده شد. گرچه میزان فعالیت مغز هر دو گروه در نواحی خاصی که با خواندن کتاب فعال می شود، افزایش نشان داد؛ اما بر میزان فعالیت مغز گروهی که فعالیت اینترنتی قبلی داشتند، در نواحی پیشانی، گیجگاهی و قسمت سینگولیت (cingulated) هم افزوده شد. این قسمت ها مسوول فرآیندهای مهمی مثل تصمیم گیری و استدلال و برهان است.«گری اسمال» سرپرست این پژوهش و عضو انستیتوی «اسمل» (Semel) از دپارتمان پژوهش های عصبی و رفتاری دانشگاه UCLA در این مورد می گوید؛ «برجسته ترین یافته ما این بود که جست وجو در اینترنت، مدارهای عصبی را که حین مطالعه فعال نمی شوند، بیشتر درگیر می کند، البته فقط در کسانی که تجربه اینترنتی قبلی داشتند.»شاید دلیل برتری وبگردی نسبت به مطالعه این باشد که هر شخص حین وبگردی، باید تصمیم بگیرد روی کدام لینک ها کلیک کند که همین تصمیم گیری، مدارهای شناختی مهم در مغز را فعال می کند.
«اسمل» در این باره می گوید؛ «به نظر می رسد اعمال ساده یی مثل وبگردی که به صورت روزانه انجام می شود، فعالیت مغزی را در افراد مسن افزایش می دهد.
چنین چیزی نشان می دهد مغزهای ما حساس است و با افزایش سن می تواند به یادگیری ادامه دهد.»گروهی که پیشینه وبگردی قبلی نداشتند، می توانند با زمان و تجربه بیشتر، مثل وبگردهای قدیمی طرح های فعالیت مغزی درستی داشته باشند.پژوهشگران یادآوری کرده اند که به منظور پیدا کردن اثرات مثبت و منفی فناوری های تازه بر فرآیند پیری مغز، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

www.msnbc.com
ترجمه؛ علیرضا مجیدی

روزنامه اعتماد